23/05/2012

In the beginning...

Så trodde ingen på 'Gud'.
Det är en logisk slutsats jag drar av hur vi formar idéer.

Ateism är endast grundställningen innan vi blir introducerade till teism, att det finns Gud(ar).
Det finns flera definitioner och olika grenar inom rörelsen, men detta är vad vi alla har gemensamt.
Att påstå att det inte finns en Gud brukar kallas stark ateism, vilket för mig är ett argument lika
dumt som att påstå att det finns en.
För det första så måste 'Gud' definieras innan vi kan dra några slutsatser alls, vilka attribut hör till detta ord,
vilka bevis finns där för att något sådant existerar eller ens kan existera i vårt universum.

"Jag tror inte på den kristna guden, men "något" måste det ju finnas..." är ett svar jag ofta får.
Detta är vad inom logiska termer kallas för "ett argument från ignorans", att personen i fråga
inte vet svaret på X och därför är "något" ett måste.
"Men detta gör väl ändå ingen verklig skada? Folk får väl tro vad dom vill?"
Folk FÅR tro vad dom vill, även om jag inte riktigt ser tro som något man väljer.
Att det inte gör någon skada är dock inte sant, då vad vi tror på har en effekt på våra handlingar.
Tro på saker utan en god anledning leder ofta till irrationella beslut, vilket vi har sett både historiskt
och kan se i vår vardag.
Jag tänker därför inte bara ignorera hur religion (bland annat) påverkar vårt samhälle, även om det
inte är till samma extremer som i andra delar av världen.
Det är syftet med denna blogg, att bryta indoktrineringen och det kontinuerliga förfallet av logik, resonemang och rättvisa...

No comments:

Post a Comment

Disqus